Kveldstrening i snøen

Ja, nå er det endelig blitt litt mildere, samt at brøytemannen brøytet større deler av gårdsplassen min sist han var her, så nå går det faktisk an å trene utenfor døra igjen. Hundene har mest fått pirketrening innendørs den siste tiden og bobler nesten over av energi når vi kommer ut og tar fram utstyret! Det er selvfølgelig veldig moro 🙂

Begynte med Tibra, og hadde plukket meg ut noen øvelser å trene momenter i. Først var fokus framover, da vi skal lære inn forangående i line i nærmeste framtid. Hun skal da stå mens jeg står bak henne, og selv tilby fokus fremover. Tålmodighetsprøve, med andre ord. Tror ikke hun helt skjønte poenget idag, men fikk belønnet når hun vendte hodet fram noen ganger i det minste. Deretter gikk vi over på dekk under marsj. Det har vi aldri prøvd på før. Hun lærte dekk forholdsvis sent, så jeg har brukt mye tid på å forsterke dekkmomentet samt kommandoen. Hun har lært inn avstand med sitt og dekk, og det har nok hjulpet mye. Jeg begynte med henne i baklengs posisjon, men fant ut at det funket bedre å ha henne i vanlig fvf-posisjon i sakte marsj. Brukte ingen form for håndtegn, men må ha veldig store bokstaver i dekkommandoen. Avsluttet så fort hun tok det på første kommando. Til slutt tok vi litt apportmometer. Selve apporteringsdelen er grei nok, hun støter innimellom, og mer jo større avstand og fart hun har. Jeg kaster ikke apporten, men kommanderer henne til å bli, og legger den ned. Velger å legge den litt nærme for å hindre støtingen. Tviler på at fart ut blir noe stort problem. Jeg må være veldig obs på min holdning og mine armer og bein når hun kommer inn, for hun forventer belønning og slipper den fort, så idag har jeg bare gått videre og tatt henne med meg i fvf for at hun ikke skal slippe den foran beina mine. Avsluttet med å trene på å plukke den opp og sette seg inn og holde den i sittende.

Så var det Saeta sin tur. Hun er en energibombe av en annen veden når hun har hatt pause/får lite trening, men ikke før jeg tar fram treningsutstyret da. Med henne begynte jeg med ruta. Lagde den en anelse mindre enn normalt, for jeg vil hun skal fokusere mer på midten (hun er veldig fokusert på kjeglene) og hadde target gjennom hele treningen. Den ble jo veldig lite synlig ettersom det er nysnø, men det gjør ikke noe. I starten løp hun rett ut så det grein og sklitaklet ene kjegla… Jadda. Da tok vi et par repetisjoner helt oppi ruta med target, før jeg sendte ut igjen, og DA var det ikke mer tull! Fikk en 4-5 repetisjoner der hun løp rett ut med bråstopp mellom de to bakre kjeglene, og da tok vi rutepause. Skulle trene fvf, men hun begynte å tilby sitt, så vi trente heller sitt under marsj, en øvelse vi har trent på 3-4 ganger tidligere, men som hun tydeligvis synes er ålreit. Et par ganger la hun seg istedet, men da bare går jeg videre og roper henne inn på plass og kommanderer på nytt. Funket veldig bra synes jeg, hun er ikke i tvil og bråsetter seg med en gang. Deretter tok vi en eneste innkalling fra dekk med stå og dekk. Jeg velger å ikke trene på kun dekk under innkalling fordi dekk er yndlingsøvelsen hennes og jeg tror vi kan få problemer med ståen når vi kommer opp i Elite, så jeg beholder den hele veien under trening. Deretter var det metall. Har fortsatt et tynt, tynt lag med teip på den, men nå er det på tide å begynne å pirke vekk litt, for hun har samme tempo og iver både ut og inn som med treapporten. Hun burde hatt fastere bitt, for den sklir i munnen hennes, men det får vi ta etterhvert, og heller prøve å få inn bedre grep med leke eller treapport først. Hun er ikke verdens flinkeste til å leke, så det kan jo bli en utfordring. Avsluttet med noen repetisjoner til med ruta, som gikk knallbra. Løper rett ut og nøler ikke. Avslutter alltid i stå, for som sagt er ikke dekk noe problem å få henne til og jeg vil ikke at hun skal klaske ned i dekk med en gang hun kommer i ruta.

Så var det mr. Fluehue, aka. Avalon. Han er i en morsom alder for tiden kan man si, og konsentrasjonsevnen er rimelig fraværende. Det ble til at jeg bare trente littegrann utgangsstilling, ellers bare lek og mere lek, mye byttelek, noe han liker veldig godt. Nå begynner heldigvis leke å bli en veldig god forsterker, så det hjalp å bli ferdig med tannfellingen 🙂 Han har fått et godt grep, god jakt og får mer sikkert bitt for hver gang. Neste gang jeg trener skal jeg definitivt trene ham først så jeg har mest mulig tålmodighet i behold 😛 Godt vi skal på treff på søndag, så får jeg en sjans til å trene kontakt i et nytt miljø. Alt i alt er jeg kjempefornøyd med hundene idag! Håper jeg er ved like godt mot i morgen så det blir en like effektiv økt da 🙂 Må få Saeta ned noen hakk så vi får trent på bl.a. avstand, for det går bare ikke når hun er så høyt oppe som idag.

Illustrasjonsfoto fra i fjor sommer, kjedelig med blogg uten bilder…

2 thoughts on “Kveldstrening i snøen

  1. MonicaT

    Henger meg på Jeanette og sier; flinkiser ! Det er deilig når det er mindre snø og ikke så kaldt. Frister ikke å trene ute når det er -16 liksom. Brrr
    Fint sommerbilde *glede seg til sol og sommer*

    Reply

Leave a comment