Valper 1 uke, trening og Spés

Vi begynner med det første, valpene er 1 uke gamle! Spiser, sover og klager når ting ikke går slik de vil. De er en aktiv gjeng allerede synes jeg, og har sterke meninger 😛 De fikk sin første kloklipp igår, og får sin første ormekur idag. Hannhunden har allerede fått en glippe på det ene øyet. Vekter kommer på deres egne sider om litt, og her er noen nye bilder:

Satu 1 uke:

Suvi 1 uke:

Seija 1 uke:

Sulo 1 uke:

Så over til trening. Jeg har begynt å trene med rottweilerklubben på Jarlsberg hver torsdag, og det er en trivelig gjeng! De siste gangene har Liv McDowell vært instruktør, og jeg er veldig fornøyd med de rådene jeg har fått.

Idag begynte vi med innkalling, og jeg startet med Saeta først. Hun fikk noen runder med innkalling fra dekk med dekk, og dekkene kom sent, men godt. Det var snøslaps på bakken og da er det ikke alltid så kult å legge kroppen nedpå, hilsen Saeta. Tok noen repetisjoner dekk utenom innkallingen og prøvde på nytt med litt “strengestemme” på dekkmomentet, og DA ble det bra, så vi avsluttet med en ren innkalling fra sitt. Fikk skryt for god fart både før og etter momentet, og hun har fin innsitt osv., det var bare de første dekkmomentene som var litt sene.

Så tok jeg Tibra en runde, kun ren innkalling fra sitt, har ikke begynt å legge på stå enda. Hun har lett for å lette et forbein og jeg ble gjort oppmerksom på at hun gjør dette når jeg snur ryggen til, så vi skal trene en del sitt og bli med kortere avstand også så jeg ser at hun blir sittende med alle beina i bakken. Også hun har god fart, men avslutningen er ikke bra, det vet jeg. Så vi skal jobbe mye med innsitter fremover, og det å finne riktig posisjon og bli sittende med forbeina i bakken.

Deretter gikk vi over på ruta, og jeg beholdt Tibra ute. Dette har hun ikke trent på før, kun musematte alene. Vi startet med at jeg holdt henne igjen, Liv sto i ruta og vifta med kongen, slapp den, og jeg slapp henne og løp etter henne ut for å leke i ruta. Null problemos det, sa Tibra. Repeterte en gang, før jeg satt henne igjen, gikk ut og markerte ruta uten å legge ut leke, og sendte ut. Fin fart, jeg løp etter og dro fram leke. Deretter tok vi en runde der jeg satt henne igjen, la ut leke, sendte ut og løp etter. Full fart selvsagt, og full jubel inne i ruta. Dette synes både hun og jeg var moro! Jeg har ikke trent rute med hund med gjenstandsinteresse før, så det var nytt for meg også, og en fin måte å begynne innlæringen på. Etterhvert skal vi legge inn musematte i ruta også for å få henne til å søke midten selv. Ble absolutt inspirert til å trene mer.

Avsluttet med Saeta i avstand, og fikk noen gode tips til hvor jeg skal gjøre av hendene og hvordan jeg skal bruke dem under kommandering, for dette er noe jeg ikke har vært så veldig bevisst på. Skal bli flinkere til å gå tilbake henne etter hver posisjonsendring og belønne, før jeg går tilbake og utfører neste moment.

Alt i alt en fin trening, jeg er fornøyd med tilbakemeldingene både på det positive og negative.

Over til neste punkt, så ser fortsatt Spes seg om etter et PERMANENT hjem, jeg kan ikke få sagt det nok. Jeg er SÅ vanvittig lei av at folk etter en måned og to plutselig bestemmer seg for at hun ikke er bra nok. Hun er ung, hun kan IKKE mye men har vanlig hverdagslydighet, og er ikke overstrømmende lykkelig mot gud og hvermann, men elsker de hun kjenner. SERIØSE henvendelser kan sendes på mail: jogavik @ hotmail . com (fjern mellomrom) og hun skal fortrinnsvis til VOKSNE mennesker, gjerne med hund fra før da hun trives i flokk.

5 thoughts on “Valper 1 uke, trening og Spés

  1. Monica

    Ser ut som en fornøyd mor det der 😀
    Og så bra du har funnet noen å trene med som du trives med 😉

    Synd dette med Spès forresten :/

    Reply
  2. Marianne

    Bra du har funnet en fin klubb å trene med. Saeta og Tibra med rottisene 😛 🙂
    Valpene er skjønne, og jeg gleder meg til å passe dem.
    Som de andre sier, så håper jeg også Spes får et premanent hjem nå. Marvin og Villa sender henne en stor klem og håper på bedre tider for henne nå.

    Reply
  3. Maren

    Så søte valper! Å, som jeg skulle ønske jeg kunne hatt et kull hjemme en gang! Ser veldig koselig ut 🙂

    For Spes gjelder det sikkert å finne et hjem der ingen har noen ambisjoner om å stille i konkurranser… Hun (eller er det hann?) er helt fantastisk søt, men det er sikkert best for henne om hun slipper å utsettes for det presset som er med masse folk og hunder tett i tett på en konkurranse…! Det må da finnes en vanlig familie/ektepar el.l. som kan tenke seg en snill og søt hund å gå turer med? Har du prøvd finn.no? Det ER faktisk en del fornuftige folk der inne og kikker også 😉
    Lykke til i hvertfall!

    Reply

Leave a comment